Real American pancakes

2012-03-23 ♥ 10:10:57 | Kategori >> Food and Cakes | KOMMENTARER (0)

Medans jag väntar på att min partner in Crime Ida vaknar till sig och vi kan dra ner på stan så har jag gjort pannkakor till frukost. Och inte vilka pannkakor som helst utan världens godaste, amerikanska, fluffiga, höga och sötaste pancakes!
Jag hittade ett recept på en sida för ett tag sen men tyckte inte att det blev så bra så jag ändrade lite och la till och tog bort och VOILÁ! Värdens bästaste pancakes!

Som den lilla husmodern jag är så uppmanar jag nu alla att laga pancakes:

Fluffiga American Pancakes        ca 8 st

5 dl Mjöl
2 tsk Bakpulver
1 tsk Bikarbonat
1 tsk Salt
4,5 mask Socker
Vaniljessens (flytande)
2 lättvispade Ägg
2 dl Mjölk
1 dl Vaniljyoghurt
4 msk smält Smör

Blanda alla torra ingredieser och tillsätt sedan de blöta. Lättvispa med en gaffel tills det blivit en jämn smet. Den är ganska tjock.

Värm en teflonpanna, inte för hett och inte för lågt. Det ger sig efter ett tag. Stek lite smör i pannan och klicka i smet. Det flyter ut efter ett tag så allt du behöver göra är att röra pannan lite så det inte bränns fast.

När det bildas bubblor på ovansidan så vänd den. Tanken är att man bara ska behöva vända en gång men blir de degiga i mitten så gör de lite tunnare eller vänd flera gånger.

De ska jäsa under gräddningen och bli minst 0,5 cm tjocka. Konstistensen är som en lite lösare sockerkaka med mera "fluffighet" i sig. 

Servera med grädde, glass, sylt, sirap, socker, bär eller vad som än passar med pannkakor. Inte ketchup dock. Man kan faktiskt inte ha ketchup till allt... 






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0